جمعه ۹ شهریور ۱۴۰۳ |۲۴ صفر ۱۴۴۶ | Aug 30, 2024
نماز جمعه قم

حوزه/ خطیب جمعه قم گفت: به مسئولان نسبت نفوذی‌ها و خرابکاری های سخت و نرم منافقین هشدار می دهیم. منافقین با خدا، اسلام، انقلاب اسلامی، ولایت فقیه، مردم و شهدا برخورد خصمنانه دارند و به آن‌ها نمی‌توان اعتماد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت‌الله سید محمد سعیدی در خطبه‌های نماز جمعه قم امروز ۹ شهریور ۱۴۰۳ که در مصلی قدس قم برگزار شد، عنوان کرد: آیه ۱۲۸ سوره اعراف می‌فرماید: «قَالَ مُوسَیٰ لِقَوْمِهِ اسْتَعِینُوا بِاللَّهِ وَاصْبِرُوا ۖ إِنَّ الْأَرْضَ لِلَّهِ یُورِثُهَا مَنْ یَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ ۖ وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ» خداوند در این آیه عاقبت خوب برای همه کارهای خرد و کلان را وابسته به رعایت تقوا می‌داند.

وی ضمن گرامیداشت هفته دولت گفت: به مسئولان نسبت نفوذی‌ها و خرابکاری های سخت و نرم منافقین هشدار می دهیم. منافقین با خدا، اسلام، انقلاب اسلامی، ولایت فقیه، مردم و شهدا برخورد خصمنانه دارند و به آن‌ها نمی‌توان اعتماد کرد.

امام جمعه قم با اشاره به اینکه محرم یادآور حماسه خونین و همیشه جاویدان آزادمردانه دشت کربلا است، بیان کرد: پیامبر اکرم (ص) همواره به ویژه در سال‌های آخر زندگی شان به یکپارچگی حول محور ولایت توصیه کردند.

وی با اشاره به آیه «قُل لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی» گفت: همه مفسران شیعه و برخی مفسران اهل سنت این آیه را به خویشان پیامبر تفسیر کردند و بیان کردند منظور «فی القربی» امیرالمومنین (ع) و حضرت زهرا(س) هستند.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) اضافه کرد: این مودت باعث هدایت مردم و مصون ماندن آن‌ها از هرگونه ضلالت گمراهی است؛ اما امت عصر پیامبر(ص) به این توصیه عمل نکردند.

خطیب جمعه قم ضمن تشکر از همه افرادی که برای اقامه اعزای اهل بیت (ع) در این دوماه فعالیت کردند، اظهار کرد: با برپایی و توسعه روضه‌های ساده خانگی این ارتباط‌ها حفظ کنید و در این روضه ها از معارف، احکام و اهداف اهل بیت (ع) و انقلاب اسلامی یاد کنید و فرزندان و خانواده هایتان که مورد آماج هجمه‌های دشمنان هستند حفظ کنید و با رعایت عفاف و حجاب و امر به معروف و نهی از منکر زمینه ساز ظهور و حکومت امام زمان(عج) باشید.

آیت‌الله سعیدی در خطبه اول در رابطه با جریان شناسی عصر پیامبر بر اساس سوره توبه عنوان کرد: خداوند در آیه ۱۰۲ سوره توبه می‌فرماید:«وآخَرُونَ اعْتَرَفُوا بِذُنُوبِهِمْ خَلَطُوا عَمَلًا صَالِحًا وَآخَرَ سَیِّئًا عَسَی اللَّهُ أَنْ یَتُوبَ عَلَیْهِمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ؛ و بعضی دیگر از آن‎ها به گناهان خود اعتراف کردند که عمل صالح و فعل قبیح هر دو به جای آوردند، امید باشد که خداوند توبه آنان بپذیرد که البته خدا بسیار آمرزنده و مهربان است.»

وی تصریح کرد: خداوند در آیات گذشته از دو گروه مهاجرین و بادیه نشینان نام برده بود و در این آیه گروه سوم را معرفی می کند که آمیزه‌ای از خوبی و بدی بودند که هم به خاطر ایمان شان عمل صالح داشتند و هم به خاطر عوامل متعدد تحت هوای نفسانی بودند و گاهی دچار گناه می‌شدند.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) اضافه کرد: ایمان دو مرحله دارد مرحله اول باور قلبی و مرحله دوم التزام عملی در ادامه التزام قلبی است که در این مرحله برخی به خاطر هوای نفسانی دچار لغزش می‌شوند.

خطیب جمعه قم گفت: برای اینکه فرد اعمال اشتباه خود را گناه بداند و توبه کند نیاز به ایمان دارد. کسانی که ایمان ندارند کارهای اشتباه خود را گناه نمی‌دانند و نمونه آن صهیونیست‌ها هستند که جنایات خود را گناه نمی‌دادند.

وی افزود: گروه دیگری منافقین خلق بودند که خود را مجاهدین خلق نامیدند و آیه «فضَّلَ اللَّهُ الْمُجاهِدِینَ عَلَی الْقاعِدِینَ أَجْراً عَظِیماً» را در نشان خود قرار دادند؛ اما به خاطر اینکه اعتقادات آنان از ابتدا نادرست و تحت تاثیر برخی روشن فکران غربگرا بود در همان رژیم فاسد شاه تغییر رویه دادند و با ساواک همکاری کردند و با پیروزی انقلاب اسلامی به دامان امپرایالیسم پناه بردند و به روی خلقی که نام شان را بر روی گروه شان گذاشته بودند اسلحه کشیدند و مردم و مسئولان را شهید کردند.

امام جمعه قم بیان کرد: آیه ۱۰۲ سوره توبه از امیدبخش‌ترین آیات برای مومنان است؛ زیرا اگر مومن گاهی دچار گناه شود اما این گناه باعث زوال ایمانش نشود و خود را مقصر بداند به گناه ادامه ندهد مورد بخشش قرار می‌گیرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha